SCHOOLVISIE
Onze missie
De basisschool Champagnat wil jongeren kennis, vaardigheden en attitudes bijbrengen
die hen toelaten te functioneren in een multiculturele omgeving.
Tevens wil Champagnat deze jongeren degelijk voorbereiden op het secundair onderwijs.
Onze visie
De visie van basisschool Champagnat wordt bondig geformuleerd in enkele basisstellingen
die richtinggevend moeten zijn voor het handelen van alle betrokkenen.
Daarom worden tevens één of meer verwachtingen geformuleerd voor de leerkrachten,
directie en bestuur die deze visie willen concretiseren in de dagelijkse praktijk.
• Champagnat stelt een persoonsgericht opvoedingsbeleid centraal.
Binnen een persoonsgericht opvoedingsbeleid wordt opvoeden ruimer gezien dan ‘leren’.
Opvoeden
richt zich op de totale persoonlijkheidsontwikkeling. Het welbevinden
van de kinderen zien we als basisvoorwaarde voor de
persoonlijkheidsontwikkeling.
Tegen al wat het welbevinden van de kinderen kan bedreigen (media, pesten….) worden de kinderen weerbaar gemaakt.Leerkrachten
en directie stellen alles in het werk om de noden en verwachtingen van
leerlingen te begrijpen met inachtname van de specifieke
leefomstandigheden thuis en in hun leefgemeenschap.
• Champagnat wil de condities creëren om optimale ontplooiingskansen te garanderen voor alle leerlingen.
Maximale
ontplooiingskansen creëren betekent dat Champagnat oog heeft voor de
ontwikkeling van alle talenten: cognitieve, affectieve, motorische en
artistieke.
Een
basisvoorwaarde daartoe is het realiseren van een warme empathische
leef- en leeromgeving op Champagnat, waarin kinderen zich geborgen
voelen.
Leerlingen mogen ervaren dat falen inherent is aan elk leer- en ontwikkelingsproces.
Een
goede samenwerking met de ouders en de bredere gemeenschap wordt
beschouwd als noodzakelijk om deze doelstellingen te bereiken.
• Champagnat wil bij de leerlingen een open en hoopvolle kijk op mensen, op de wereld en het leven ontwikkelen.
Door
haalbare, concrete, nabije doelen voorop te stellen laten we
leerlingen ervaren dat zij op kleine schaal kunnen bijdragen aan een
betere wereld.
Leerkrachten
en directie geven aan de leerlingen dagelijks het voorbeeld van een
positieve en hoopvolle open kijk op een maakbare wereld.
•
Champagnat beschouwt diversiteit en multi-culturaliteit als een kans
bij het groeien naar zingeving voor een persoonlijk levensproject.
Leerkrachten en directie stellen zich empathisch op t.a.v. de leef- en werkwijze van de leefgemeenschap van hun leerlingen.
Leerkrachten
en directie nemen deel aan activiteiten in de schoolbuurt en de ruimere
Brusselse omgeving om hun betrokkenheid met de leefwereld van de
kinderen te verhogen.
• Champagnat streeft onderlinge verbondenheid na tussen alle betrokkenen van de schoolgemeenschap.
Een participatief schoolbeleid vormt de basis voor het creëren van deze verbondenheid.
De
school stimuleert de betrokkenheid allereerst door de ouders degelijk
te informeren over de schoolwerking en door actieve participatie voor
ouders mogelijk te maken.
• Champagnat vraagt respect voor het Nederlands als school- en communicatietaal.
“Degelijke
kennis van het Nederlands is voor de leerlingen van wezenlijk belang
voor succes op school, nu en vooral ook in de latere schoolloopbaan.”
Van
deze stelling moeten ouders en alle betrokkenen overtuigd worden.
Respect voor het Nederlands als school- en communicatietaal is daarbij
een minimale maar essentiële voorwaarde.
Champagnat zal ouders motiveren en ondersteunen om zelf het Nederlands te verwerven. Indien
het ontwikkelingsproces van de leerlingen gevaar loopt kan van het
Nederlands als communicatietaal afgeweken worden. Dit gebeurt steeds op
een wijze waarin de multiculturele realiteit met respect wordt benaderd.
• Champagnat wil christelijk geïnspireerd onderwijs aanbieden. Het leven van Jezus is daarbij een belangrijke inspiratiebron.
Vanuit
dit mens- en wereldbeeld nodigt Champagnat, in deze tijd van
levensbeschouwelijk-religieuze veelheid, als een katholieke
dialoogschool iedereen uit om in dialoog met elkaar op zoek te gaan naar
het volle mens- en medemens-zijn.
Hiertoe
brengt ze christenen, moslims, joden, anders gelovigen, niet-gelovige
humanisten samen met alle anderen die betekenis willen vinden in leven
en samenleven. In gesprek met elkaar leert iedereen de eigen identiteit
vorm te geven, door deze te ontdekken, erover na te denken, en te
verdiepen.
Vanuit
haar opdracht brengt de school zelf in woord en daad op
eigentijds-tegendraadse wijze de christelijke stem in dit gesprek
binnen. Ze schept daarbij ruimte voor wie niet aan het woord komt.